×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
یک بام ودوهوای دولتمردان در قبال تعیین نرخ ارز

nerkh arzبه گزارش“سیرجان خبر”در سال‌های اخیر از میان نظام‌های مختلف ارزی، نظام ارزی ایران به عنوان یک نظام ارزی شناور مدیریت شده تلقی می­شود که در آن اصلی‌ترین موضوع، شناخت میزان بهینه‌ی دخالت دولت در بازار ارز است. در واقع مسؤولان پولی کشور هنگامی در بازار ارز مداخله می‌کنند که تشخیص دهند این اقدام سودمند و ضروری است البته این مهم بستگی به کیفیت تشخیص مسؤولان داشته و در همه‌ی موارد نمی­تواند نتایج مفیدی را به دنبال داشته باشد.

 از این روتغییر نرخ ارز با بر هم زدن قیمت‌های نسبی میان قیمت‌های داخلی و خارجی،‌ مزیّت‌های وارداتی، صادراتی و حتی تولیدی را دست خوش تغییر می‌کند از این رو هر گونه تغییر در سیاست‌های ارزی باید با علم، آگاهی و نگاه کلان صورت پذیرد به طوری که نه افزایش بیش از حد نرخ ارز سبب سودمندی صادرکنندگان شود ونه کاهش بیش ازحد آن موجب ضربه به تولید ملی شود. هر گونه تغییر در نرخ ارز ـ با نگاه بخشی حتی ـ با توجیه مدیریت واردات و توسعه‌ی صادرات می­تواند در میان مدت و بلند مدت اقتصاد کشور را با چالش‌هایی جدی مواجه سازد.

اما امروزتعیین قیمت نرخ ارز برای بسیاری از فعالان اقتصاد وبازار کشور به یک سوال بزرگ تبدیل شده است به طوری که حتی شاهد رفتارهای متناقض از دولتمردان در این مقوله هستیم.

باید به این واقعیت اشاره کرددر حالی که دلارقیمت۲۸۵۰ را تجربه می کرد ودکتر روحانی در نیویورک درحال مذاکره با کشورهای تحریم کننده ایران بود تا بتواند با رایزنی با آنها بخشی از تحریم هارا برداشته وبه تبعه آن سبب افزایش ارزش ریال نسبت به دلار شود. رئیس جدید بانک مرکزی صحبت از کشیدن ترمز کاهش نرخ ارز در بازار می کند ودر اظهار نظری جالب می گوید:(( ااین کاهش قیمت دلیل منطقی ندارد ونباید نرخ دلار از این بیشتر کاهش پیدا کند و هم اکنون نرخ دلار در بازار به کف خود رسیده است .)) وهمین امر موجب شد تا قیمت دلار در بازار ارز به۲۹۳۰برسد.

 در همین حین اما بی اعتنایی بازار ارز به گفتگوی تلفنی روسای جمهور ایران وآمریکا بسیار جالب بود واین در حالی بود که بسیاری از تحلیلگران اقتصادی داخلی وخارجی منتظر کاهش محسوس قیمت ارز پس از این گفتگوبودند که با افزایش۱۰۰تا ۱۲۰تومانی آن مواجه شدندوصرافی ها دلار ۳۱۰۰را برروی تابلوهای خودقراردادند.

در هرحال تعیین نرخ ارز باید بر اساس واقعیت‌های اقتصادی و وضعیت متغیرهای کلان اقتصاد ایران باشد، تا از سوی فعالان اقتصادی مقبول باشد، وبرای آن نباید سقف ویاکف تعیین شود که صدمات جبران ناپذیری برای اقتصادکشور خواهد داشت.

باید به این واقعیت اشاره کرد که عدم وجود راهبرد اقتصاد داخلی ازیک طرف وامکان عدم رفع تحریم ها وحتی امکان تشدید آنها واثرات روانی ناشی ازآن در ماههای آینده برای اقتصاد کشور مشکل زا خواهد بود ودر شرایط فعلی هدف اصلی بانک مرکزی  باید هدایت نرخ ارز باشد نه دخالت درتعیین سقف ویا کف قیمت آن در بازار

منبع:دانا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.