×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024
آیین معنوی سروزنان در سیرجان احیاء می شود/کشف سند ۲۰۰ ساله آیین سروزنان

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی “سیرجان خبر”، آیین معنوی سروزنان با قدمتی ۲۰۰ ساله در سیرجان احیاء خواهد شد.

به گزارش “سیرجان خبر” در این مراسم حاضرین پس از کاشت نهال سرو  با نواختن موسیقی مخصوص به عزاراداری و نوحه سرایی در سوگ حضرت اباعبدا… الحسین(ع) می پردازند.
محسن اسدی؛ عضو شورای شهر سیرجان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: قدیمی ترین سند تاریخی مراسم معنوی سروزنان مربوط به ۲۰۰ سال قبل در دوران فتحعلی شاه قاجار می باشد که نشانگر بزرگترین تجمع و مشارکت اجتماعی در آن زمان در سرتاسر جهان بوده است، هیئت های عزاداری در شهرستان سیرجان با تجمع در محل مقبره خواجه علی حسن، (استاد خواجه شمس‌الدین محمد، ملقب به حافظ شیرازی) در مکی آباد به اجرای مراسم سروزنان می پرداختند.

اسدی اظهار داشت: این سند متعلق به دوران فتحلی شاه قاجار در سال ۱۲۲۲هجری شمسی می باشد که در آن زمان با وجود اینکه اوضاع اقتصادی ایران چندان مطلوب نبوده است اما عشق و علاقه مردم به حضرت امام حسین (ع) باعث شده که حتی در زمانی که وضعیت اقتصادی مردم در شرایط مطلوبی قرار نداشت این مراسم را هرساله در سالروز اربعین حسینی برگزار می کردند.

این عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر سیرجان بیان کرد: سند کشف شده اخیر یک قطعه پارچه می باشد که در اختیار یک خانواده سیرجانی که در تهران سکونت داشته اند بودکه از گذشتان خود به ارث رسیده است، این خانواده سال گذشته سند مذکور را تحویل میراث فرهنگی شهرستان دادند.
وی ادامه داد: این مراسم با شرکت ۱۵۰طایفه از مناطق مختلف شهرستان و با ذبح ۶۰۰ رأس گوسفند همراه بوده است که مردم در مدت سه شبانه روز در این محل عزاداری و به نذری می پرداخته اند.
محسن اسدی با توجه به فراموشی این آیین معنوی در تجملات امروزی گفت: متأسفانه امروز دیگر این مراسم برگزار نمی شود و فقط این مراسم تنها برای یک بار در سال ۱۳۸۵ پس از چند سال دوباره برگزار شد و پس از آن دیگر موفق به اجرای این مراسم نشدیم، اما امسال با پیگری های متعدد با شهرداری و سایر ارگان ها این مراسم با شکوه همیشگی در مکی آباد و در جوار آرامگاه خواجه علی حسن برگزار خواهد شد.
وی یاد آور شد: این مراسم امسال در سالروز اربعین سرور و سالار شهیدان، توسط گروهی از جوانان محله مکی آباد با آموزش استاد موسیقی آقای میرزاده و سرپرستی آقای محمدامین شاهبداغی برگزار خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.