×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024
برافراشتن دار گلیم سیرجان در کاروانسرای گنجعلیخان

به گزارش“سیرجان خبر” بانویی هنرمند در یکی از اتاق‌های کاروانسرای تاریخی گنجعلیخان کرمان، دار گلیم شیریکی‌پیچ سیرجان را برافراشته است و با سرپنجه‌های هنرمندش، تار و پود گلیم را به هم پیوند می‌دهد.

حرکات سریع انگشتان بانوی هنرمند سیرجانی بر روی دار گلیم چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند، تعدادی گلیم، گلیم‌فرش و کفش‌ها و کیف‌های تهیه شده از جاجیم هم با سلیقه بر روی یک میز بزرگ چیده شده است و تعدادی تابلو‌گلیم زیبا و منحصربه‌فرد با بافتی ظریف بر روی دیوارها قرار دارد.

زینب خواجوی تنها مربی گلیم شیریکی‌پیچ سیرجان در شهر کرمان است، وی از دوران نوجوانی فراگیری هنر گلیم شریکی‌پیچ سیرجان را آغاز کرده و ۲۰ سال است که به این هنر اشتغال دارد.

این هنرمند با برافراشتن یک دار گلیم در کارگاه‌های زنده صنایع دستی کرمان یاد و خاطره دارهای گلیم‌بافی منازل سیرجان در روزگاران قدیم را زنده کرده است.

هرچند که بافت گلیم شیریکی‌پیچ فقط به شهرستان سیرجان اختصاص دارد، اما خواجویی می‌گوید: در سال‌های اخیر بافت این نوع گلیم در مشهد هم رونق یافته است، اما کیفیت گلیم‌های مشهدی مانند گلیم‌های سیرجانی نیست.

بیشتر نقشه‌های گلیم شریکی‌پیچ قدیمی هستند و تعدادی از نقشه‌ها هم طی سال‌های اخیر طراحی شده‌اند، خواجویی از گل‌های موسی‌خوانی، ترنج، شول و سه‌کله به عنوان نقشه‌های اصلی گلیم شیریکی‌پیچ سیرجان نام می‌برد و می‌افزاید: نقشه گل موسی‌خوانی قدیمی‌ترین نقشه گلیم شریکی‌پیچ است.

این مربی گلیم شیریکی‌پیچ سیرجان تصریح می‌کند: در گلیم شریکی‌پیچ سیرجان از مواد و رنگ‌های طبیعی استفاده می‌شود و ماندگاری بسیار بالایی دارد و هر چه زیر پا باشد، گره‌های آن باز نمی‌شود و قابل شست‌وشو است.

خواجویی از برپایی نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های زنده صنایع دستی به‌ ویژه در ایام نوروز را مناسب می‌داند و می‌گوید: این برنامه‌های موجب معرفی و فروش آثار هنرمندان می‌شود.

وی عنوان می‌کند: وضعیت فروش گلیم‌های شریکی‌پیچ سیرجان طی سال‌های اخیر نسبت به گذشته بهتر شده است و بیشتر این آثار به خارج از کشور صادر می‌شوند.

خواجویی با بیان اینکه گلیم‌های شریکی‌پیچ در اندازه‌های مختلف بافته می‌شود، می‌گوید: این گلیم‌ها در اندازه‌های کوچک به عنوان جامدادی، جاقلمی، کیف، جادستمال کاغذی و سجاده و در اندازه‌های تابلوفرش و گلیمچه بافته می‌شوند و بزرگترین سایز این گلیم‌ها ۱۲ متری است.

وی با اشاره به اینکه گلیم‌های شریکی‌پیچ سیرجان در رنگ‌های مختلف بافته می‌شود، می‌افزاید: گلیم‌های قرمزرنگ سنتی‌تر هستند، اما گلیم‌های سفیدرنگ هر چند که گران‌ترند، اما مشتریان بیشتری هم دارند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.