×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024
توصیه های کاربردی برای کاهش اضطراب امتحانات

به گزاش “سیرجان خبر” این روزها به دلیل شیوع کرونا و فرارسیدن فصل امتحانات اضطراب در دانش آموزان و خانواده ها دو چندان شده است که در این میان توکل به خدا بهترین آرامش بخش و از مهمترین عوامل موفقیت محسوب می شود.

دانش آموزانی که یک روز خبر از حضوری بودن کلاس هایشان می دهند و روز دیگر می گویند شرایط مجازی همچنان پابرجاست و اما کلاس های مجازی که به خودی خود، کوهی از نگرانی را روی دوش خانواده ها تحمیل کرده است.

اما این روزها، با نزدیک شدن به فصل امتحانات، دغدغه ها چند برابر شده است، چراکه اسم امتحان که می آید همیشه اضطراب خاصی دانش آموزان را دربر می گیرد.

با توجه به این که فشار و اضطراب آزمون ها از یک طرف و ماجرای ویروس کرونا هم از سوی دیگر باعث شده است که دانش آموزان روزهای پر از استرسی را تجربه کنند، باسرکار خانم حامدی مشاور و روانشناس گفت و گویی انجام شده است که در این باره به خبرنگار ما گفت: عوامل زیادی در استرس انسان ها دخالت دارند و در حال حاضر اپیدمی بیماری کرونا موجب ایجاد استرس شده است و پیامد های مختلفی همچون دوری از عزیزان، کاهش فعالیت های لذت بخش، نگرانی درباره مراقبت از خودمان و عزیزانمان را به وجود آورده است.

وی اذعان کرد: یکی از پیامدهای دیگر کرونا وضعیت تحصیلی دانش آموزان می باشد که آموزش های آنلاین و امتحانات حضوری و غیر حضوری موجب ایجاد استرس برای دانش آموزان و خانواده های آنها شده است.

مشاور و روانشناس سیرجانی با اشاره به توصیه هایی که می توان در این دوران به دانش آموزان و خانواده های آنها کمک کند گفت: حضور در لحظه در زمان استرس، افکار مزاحم و افکار ناخوشایند غالب می شوند و ما نمی توانیم کارکردهای صحیح و مناسب داشته باشیم، بنابراین، باید یاد بگیریم که چگونه تمرکز کنیم و درگیر زندگی باشیم وقتی ما درگیر یک کار می شویم ناخودآگاه توجه و تمرکزمان از روی یک کار دیگر برداشته می شود.

وی بیان کرد: اگریاد بگیریم بیشتر درگیر زندگی شویم کنترل استرسمان بیشتر خواهد شد مثلأ وقتی داریم غذا می خوریم به سردی و گرمی، بو، مزه، رنگ، ظرفی که غذا داخل آن ریخته شده است و… توجه کنیم وقتی احساسات شدید است و تبدیل به طوفان هیجانی می شود ابتدا باید سعی کنیم که از تکنیک قبلی استفاده کنید و مورد بعدی اینکه یاد بگیریم در مواقع استرس از لحاظ جسمی خود را آرام کنیم مثلأ آرامسازی تنفسی انجام دهیم.

اعظم حامدی گفت: حواس ۵گانه خودمان را تحریک کنیم مثلأ با گوش دادن به یک موسیقی یا دوش گرفتن حضور در لحظه فقط به ما کمک می کند که امنیت روانی بیشتری به دست بیاوریم.

وی با بیان اینکه دومین روش برای کاهش استرس رهاسازی گفت: خیلی از افراد در مواقع استرس سعی می کند از جامعه دوری کنند مثلأ می خوابند یا روابطشان را محدود می کنند، تسلیم می شوند، منزوی می شوند،بعضی از این موارد شاید به طور موقت موجب کاهش استرس شوند اما در دراز مدت جوابگو نیستند تکنینک رهاسازی دارای دو مرحله است اول آگاهی درباره هیجانات است و دوم نامگذاری روی آنهاست.

مشاور و روانشناس سیرجانی گفت: سعی کنید در این دوران کرونا افکار بی رحمانه درباره خود را کنار بگذارید مثلأ اگر چند بار نتوانسته اید خشم خود را کنترل کنید دلیل بر این نیست که شما فرد عصبی هستید.

وی اذعان کرد: باید بدانید که در این دوران برای کاهش استرس خود دنبال راه کارهای مناسب برای رفع مشکل خود باشید مثلأ اگر یکسری ایرادات در بحث اینترنت و… وجود دارد سعی کنید از طریق دیگر درس مورد نظر را رفع اشکال نمایید.

این مشاور با بیان این که به استراحت و خواب دانش‌آموزان توجه کافی داشته باشید، گفت: وظایف خانگی محوله به دانش‌ آموزان را حذف کنید یا کاهش دهید، در هنگام امتحانات، آن ها نیاز به حمایت عاطفی و اطمینان بخشی بیشتری دارند، لذا در این زمینه اقدام موثر انجام دهید.

وی اظهار کرد: روز های قبل از امتحان هر چیز را که باعث حواس ‌پرتی می ‌شود، به طور کامل کنار بگذارید، زیرا توجه به سایر چیزها باعث از بین رفتن تمرکز می شود و کاهش تمرکز روی درس، خود به خود استرس به وجود می آورد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.