×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024
دارستان بعنوان دهکده جهانی گلیم نامگذاری شد

به گزارش سرویس اجتماعی “سیرجان خبر” صبح روز گذشته با حضور جمعی از مسئولان شهرستان سیرجان، تابلو دهکده جهانی گلیم در روستای دارستان نصب شد.

مجید زند‌اقطاعی بخشدار گلستان اظهار داشت: با توجه به ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ثبت جهانی گلیم برای سیرجان و پس از ثبت ملی گلیم شیرکی پیچ، امروز تلاشمان ایجاد زیر‌ساخت‌های این امر است.

زند‌اقطاعی بیان داشت: دارستان از روستاهایی است که با نام «دار» یعنی دار گلیم نامگذاری شده و از صدها سال قبل بافت گلیم مورد نظر از این روستا آغاز شد و امروز به همین مناسبت تابلو دهکده جهانی گلیم را نصب کردیم.

وی گفت‌: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ نفر گلیم باف در این روستا مشغول تولید این هنر بی‌نظیر هستند و سالانه ۲ هزار متر مربع گلیم شیرکی پیچ تولید می‌‌کنند‌.

بخشدار گلستان افزود‌: مردم این روستا که‌ ۵۵۰ خانوار با جمعیت ۲ هزار نفر را شامل می‌شوند، دارای هنر گل‌سازی و پته‌دوزی هستند و اشتغال خانگی بانوان گسترده است.

وی تصریح کرد: جاذبه گردشگری و میراث فرهنگی، تپه بی‌بی‌دن و همچنین آثار باستانی ‌قلعه‌خان‌، حمام قدیمی و خانه دانشگر از جمله موارد دیدنی روستای دارستان است که می‌تواند منطقه گردشگری خوبی باشد‌.

زنان بافنده گلیم روستای دارستان نیز قدمت این هنر را از صدها سال پیش عنوان می‌کنند که سینه به سینه از مادرانشان به آنها رسیده است فراموش نشدنی است.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.