×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
افتتاح نخستین خط تولید داروی خوراکی بیماران MS در ایران

ms maghz bimariبه گزارش “سیرجان خبر” به نقل از  تسنیم، رسول دیناروند در مراسم افتتاح خط تولید داروی خوراکی بیماری MS ساخت متخصصان کشورمان با عنوان  فینگولید در شرکت داروسازی اسوه اظهار داشت: این دارو بیش از ۸ سال پیش فرایند تولید آن شروع شده بود و کارهای فرمولاسیون و سبک آن در وزارت بهداشت ادامه داشت. خوشبختانه مواد اولیه این دارو در داخل کشور ساخته شده است و دو سال نیز مرحله مطالعات بالینی این داروی ایرانی صورت پذیرفت و نتایج نشان از موفقیت این دارو است.

وی با اشاره به تصدیق کارشناسان و متخصصان علوم اعصاب و بیماری‌های MS از جمله دکتر پاکدامن و دکتر صحراییان در زمینه داروی خوراکی فینگولید افزود: اثربخشی این دارو خوب بوده و عوارضی نیز نشان نداده و این دارو دروازه‌ جدیدی برای درمان بیماران MS کشورمان است که جمعیت آنان نیز کم نیست.

دیناروند با اشاره به ۶۳ هزار بیمار MS  در ایران عنوان کرد: بسیاری از این بیماران از داروهای اینترفرون تزریقی مصرف می‌کنند که با این داروی جدید انشاءالله تعداد قابل توجهی بتوانند از داروی فینگولید بهره‌مند شوند.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: با وجودی که این دارو ساخته شده بود و مجوزهای توزیع نیز داشت ولی شرکت سازنده برای اینکه بیماران با خیالی آسوده بتوانند این دارو را مصرف کنند آزمایشات بالینی را نیز انجام دادند که نتایج بسیار مطلوبی دربر داشت.

دیناروند با بیان اینکه این داروی فینگولید در حال حاضر در داروخانه‌های منتخب وجود دارد و متخصصان علوم اعصاب می‌توانند این دارو را که تحت پوشش بیمه شده است تجویز کنند، گفت: نگرانی از بابت دسترسی این دارو وجود ندارد و با تایید گفته‌های شرکت سازنده چند هزار از این دارو تولید شده است و در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: با نوید به بیماران MS مبنی بر ورود نسل جدید داروهای خوراکی که همزمان با روش‌های جدید درمان نیز صورت می‌پذیرد عنوان کرد این داروهای جدید و روش‌های درمانی می‌تواند حق انتخاب بیمار و پزشک را افزایش دهد و اگر قرار بود این ۶۳ هزار بیمار مبتلا به MS تمام داروهای خود را از محصولات و داروهای خارجی مصرف کنند بیش از ۵۰۰ میلیون دلار هزینه در بر داشت و اگر ۵۰ درصد نیز از داروی خارجی استفاده می‌کردند حداقل ۲۵۰ میلیون دلار برای کشور هزینه‌بر بود که مسلمان نه بیماران و نه وزارت بهداشت توانایی پرداخت این هزینه‌ها را نداشتند. هیچ کشوری نیز چنین بیمار MS را تحت حمایت قرار نمی‌دهد.

به گزارش تسنیم، طی مراسمی با حضور رئیس سازمان غذا و دارو خط تولید نخستین داروی خوراکی بیماران MS با عنوان فینگولید که نخستین ژنریک نمونه خارجی برای درمان بیماران MS به حساب می‌آید که با تلاش متخصصان کشورمان فرمولاسیون صورت پذیرفته بود به صورت رسمی در شرکت داروسازی اسوه افتتاح شد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.