×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024
از تمام مادران باردار در سیرجان آزمایش بیماری ایدز گرفته می شود/ ابتلای ۶۷ مورد به ایدز در سیرجان

به گزارش سرویس اجتماعی“سیرجان خبر” از نیمه مرداد ماه امسال از تمام مادران باردار باکیتهای تشخیص سریع(راپیدتست) آزمایش بیماری ایدز به صورت رایگان انجام می شود.
مدیرگروه بیماری ها و مشاور فرماندار در امور بهداشت و درمان در گفت و گو با خبرنگار ما با اعلام این خبر گفت:این طرح در سطح تمام مرکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی و پایگاه های بهداشتی و مراکز خدمات جامع سلامت اجرامی شود.
اسدی در ادامه افزود:بیماری ایدز عامل آن ویروس است و این بیماری را نقص ایمنی اکتسابی یا HIV هم می گویند.
وی در خصوص راه های انتقال بیماری ایدز اظهار داشت:مهم ترین راه انتقال بیماری ایدز درحال حاضر از راه انتقال جنسی بوده است.

اسدی خاطرنشان کرد:سال های گذشته اعتیاد تزریقی مهم ترین راه انتقال در کشور بوده است اما براساس آمار و تحقیقات انجام شده راه جنسی که بعضا حفاظت شده نباشد راه اصلی انتقال در کشور، استان و شهرستان است.

وی در خصوص تعداد نفراتی که در سیرجان به این بیماری مبتلا شده اند گفت:تا این لحظه ۶۷ مورد مبتلا به ایدز در سیرجان داشته ایم که ۳۰ نفر از آنها که تماما مرد بوده اند فوت کرده اند و ۳۷ نفر دیگر زنده و دارای پرونده هستندکه جالب است بدانید ۱۱ نفر از این افراد خانم هستند که درسه سال گذشته شناسایی شده اند این همان انتقال جنسی حفاظت نشده بوده که باعث بالا رفتن مبتلایان زن شده است و یک دختر ۵ ساله و یک پسر بچه ۱۱ساله نیز دربین مبتلایان دیده می شود.

مدیر گروه بیماری های بهداشت درمان دانشکده علوم پزشکی سیرجان در ادامه افزود:براساس ضریب سازمان جهانی بهداشت وزارت بهداشت در سیرجان نزدیک به ۱۸۰ مبتلا داریم که فقط یک سوم آنها شناسایی شده اند بزرگترین مشکل بیماری ایدز طولانی بودن دوره کمون این بیماری است که حتی ۱۵ تا۲۰ سال هم طول می کشد،یعنی فردی که امروز در اثر یکی از راه های انتقال آلوده به ویروس ایدز شود می تواند بین ۱۵ تا ۲۰ سال این ویروس را در خون خود داشته باشد و به همسر و دیگران منتقل کند اما فرد مبتلا به ویروس خودش هیچ علائم ظاهری نداشته باشد و بعد از این مدت بیمار ایدز و علائم جسمی بیماری را بروز دهد.

اسدی در پایان گفت:در صورتی که رفتار پرخطری داشته اید(تزریق موادمخدر،تماس جنسی حفاظت نشده سابقه تعدد زوجین و یا سابقه زندان وخالکوبی)یا شک داشته و نگران هستید همکاران ما در مرکز مشاوره بیماری های رفتاری و اجتماعی واقع در بلوار دکتر صادقی روبروی خانه مطبوعات جنب مرکز بهداشتی درمانی سیدالشهدا(ع) در خدمت تمام شهروندان خواهند بود و در صورت هرگونه سوال در این خصوص شماره تلفن ۴۲۲۶۲۰۸۰ گروه مبارزه با بیماری ها درخدمت شما است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  1. حسین

    سلام شماکه اعلام مکنیدآزمایش بیماری ایدزگرفتید پس چرانمگین ازهر خانم باردار۱۲۵۰۰۰هزارتومان بااجباربابت آزمایش بیماری ایدزگرفتیم تاگذاشتیم پرونده بهداشت تشکیل بدهندپس نگین این کارکردیم

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.