×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024
حضور در نهادهای مدنی جامعه ایرانیان آرزوی دیرینه من بود/نقش کانادا با فاصله گرفتن از ارزش های خود در سطح بین الملل کمرنگ شده است

به گزارش“سیرجان خبر” به نقل از آرمان کرمان،علی احساسی ایران الاصل دوران ابتدایی تحصیل خود را در مدرسه انگلیسی تهران و دوره راهنمایی را که مصادف با سال‌های پس از انقلاب بود در مدرسه فارسی‌زبان طی کرد وی مقاطع عالی تحصیلی خود را در خارج از ایران سپری  و در حال حاضر به عنوان نماینده حزب لیبرال در منطقه ویلودیل کانادا مشغول به فعالیت است؛وی در پاسخ به سوالات خبرنگار سرویس بین الملل “آرمان کرمان”  این چنین گفت:

آرمان کرمان: لطفا علی احساسی را معرفی نمایید.

علی احساسی هستم نماینده حزب لیبرال در منطقه ویلودیل، متولد سال ۱۳۴۹ است . به خاطر شغل پدرم که دیپلمات و کارمند وزارت خارجه بود، دوران کودکی خودم را در کشورهای مختلفی گذراندم.

در مدرسه انگلیسی تهران و دوره راهنمایی را که مصادف با سال‌های پس از انقلاب بود در مدرسه فارسی‌زبان طی کردم. لیسانس خودم را در رشته علوم سیاسی از دانشگاه تورنتو گرفتم و برای تحصیلات تکمیلی در رشته اقتصاد، به مدرسه اقتصاد لندن در انگلیس رفتم. سپس به کانادا باز گشتم تا درس خودم را در در دانشگاه حقوق Osgoode Hall Law School ادامه دهم.

بعد ازآن در دانشگاه تورنتو مدیر دفتر یونیسف دانشگاه و در آزگود هم سردبیر نشریه حقوق دانشگاه بودم. من همچنین در نیویورک به عنوان دیده‌بان حقوق بشر فعالیت می کردم.

من پس از چند سال تحصیل، از دانشگاه آزگود درجه حقوقی گرفتم و بعد از فارغ‌التحصیلی در دفترهای مختلف حقوقی شروع به کار کردم: «تمرکزم همیشه بر تجارت بین‌الملل بود. به همین خاطر بعد از اینکه مدتی در بخش خصوصی کار کردم، به وزارت خارجه کانادا رفتم و چند سالی در بخش انعقاد قراردادهای تجاری کانادا با کشورهای دیگر مشغول به کار شدم. بعد از آن هم در وزارت توسعه اقتصادی و تجارت استان انتاریو، به‌عنوان مشاور ارشد فعالیت می‌کردم.

آرمان کرمان:خیلی‌ها علی احساسی را با فعالیت‌هایش در جریان کمک‌رسانی به قربانیان زلزله بم می‌شناسند

خودش میگه: «وقتی زلزله بم رخ داد، من سخنگوی هیئت کمک به زلزله‌زدگان بودم و گروه ما توانست در نهایت بعد از پی‌گیری‌ها و جلسه‌های متعدد مبلغ ۱۴۰ هزار دلار جمع‌آوری کند و یادم می‌آید این بالاترین رقمی بود که یک گروه واحد توانسته بود برای چنین کاری جمع‌آوری کند.»

آرمان کرمان:چرا علی احساسی حزب لیبرال را برای فعالیت خود انتخاب کرده است؟

از لحاظ فکری میانه‌رو محسوب می‌شوند. به این دلیل است که من از لحاظ فکری بیشتر خودم را به حزب لیبرال نزدیک می‌بینم. ضمن اینکه لیبرال‌ها در داشتن برنامه‌های جدید هم بسیار نوآور هستند

آرمان کرمان:چرا علی احساسی تصمیم گرفت نماینده پارلمان بشود؟

فکر می‌کنم می‌توانم آدم موثری در پارلمان باشم. آشنایی با حقوق و تجربه کار کردن در سطح فدرال و استان انتاریو کمک خیلی بزرگی است. ببینید تمام مسائلی که جزو مهم‌ترین مسائل مردم کاناداست، هم در سطح ایالتی وجود دارد و هم در سطح فدرالی؛ مثل بهداشت عمومی، مهاجرت، هزینه برای زیرساخت و حقوق بازنشستگی. به دلیل اینکه من در هر دو سطح با حکومت کار کرده‌ام، فکر می‌کنم این می‌تواند سرمایه ارزشمندی باشد

آرمان کرمان:الان که حزب لیبرال به قدرت رسیده چه تغییری ممکن است در روابط کانادا و ایران به وجود بیاید؟

رهبر حزب لیبرال اعلام کرده و گفته که شاید وقت آن رسیده تا رابطه خودمون را با ایران با جریان بین‌المللی هماهنگ کنیم. من هم تمام تلاشم را می کنم که این اتفاق بیافتد و بتوانیم دوباره سفارتخانه ها را باز کنیم.

آرمان کرمان:شما مدام با ایرانی ها در تماس بودید و هستید. تحلیل‌تان از ایرانی ها چیست؟ چه نوع نقاط قوت و ضعفی در بین ایرانیان می‌بینید؟

ببینید جامعه ایرانی-کانادایی از چندین دهه گذشته به وجود آمده است.به نظر من خدمات اجتماعی یکی از نیازهای این جامعه است. ما اگر می‌خواهیم بخشی از بدنه جامعه کانادایی باشیم و خودمون را کانادایی بدانیم، باید هر کاری که می‌توانیم برای اشخاصی که نیازمندند انجام دهیم و به آنها خدمات اجتماعی دهیم؛ چه در داخل جامعه ایرانی و چه بیرون از آن.

کاری که من همیشه دوست داشته‌ام در ۲۵ سال گذشته در آن مشارکت داشته باشم، حضور در نهادهای مدنی جامعه ایرانیان بوده است.

آرمان کرمان:الان که شما نماینده شدید چه کمکی می‌توانید به ایرانی ها بکنید؟

من فکر می‌کنم با بسیاری از سختی‌ها و مشکلات ایرانی ها آشنا هستم و می‌توانم این مشکلات را در سطح فدرال پیگیری کنم و به نتیجه برسانم.

موضوع مهم این است که تا به حال هیچ ایرانی‌ای نماینده پارلمان فدرال کانادا نشده است. من به همکاری با همه نهادهای مدنی اعتقاد دارم. این نهادها ممکن است پیش‌زمینه‌های مختلفی داشته باشند و البته نهادهای اجتماعی ایرانی می‌توانند در راس این نهادها باشند.

به عنوان مثال ویلودیل یکی از بیشترین تنوع جامعه‌ای و فرهنگی را دارد. اگر به پیشینه ساکنان این شهر نگاه کنید می‌بینید آنها متعلق به گوشه‌های مختلفی از این دنیا هستند. بین ۸ تا ۱۰ درصد مردم این شهر ایرانی هستند. جمعیت ویلودیل هم چیزی حدود ۱۰۰ هزار نفر است.

شما اگر به سراغ خیلی از کسانی که وضعیت کانادا را از نزدیک بررسی می‌کنند بروید و از آنها درباره کانادا بپرسید، آنها قطعا به شما خواهند گفت که کانادا در ۹ سال گذشته از ارزش‌های خود فاصله گرفته و متاسفانه به بیراهی رفته است. به نظر می‌رسد اشتباهات زیادی در تصمیم‌گیری‌های محافظه‌کاران وجود داشته است.
یکی دیگر از مشکلات ما کم توجهی به پژوهش‌ها بوده است. در واقع شرایط به گونه‌ای است که به دلیل کم‌توجهی به رویکرد علمی، نقش کانادا در سطح بین‌المللی به عنوان کشوری که همواره در این زمینه پیش‌گام بوده است کمرنگ شده و کشور از این جهت، با مشکل روبروست.

مترجم:حدیث رحیمی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.