×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024
رقابت در دیوارنویسی!

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی “سیرجان خبر”، دیوارنویسی به عنوان پدیده ای که چهره شهرستان سیرجان را مخدوش کرده تبدیل به محلی برای بروز انواع تبلیغات، شعارنویسی، درددل و کری خواندن فوتبالی ها شده و به نظر می رسد این مشکل بیشتر از آنکه ابعاد اقتصادی داشته باشد مشکلی فرهنگی است.
دیوارنویسی اگرچه از گذشته های دور یکی از شیوه های تبلیغاتی محسوب می شده اما تأثیر بدی بر زیبایی شهرها دارد به طوریکه در بسیاری از شهرهای استان از جمله سیرجان، دیوارنویسی از سوی افراد و شرکتهای کوچک و بزرگ با اهداف تبلیغاتی انجام می شود که در بسیاری از موارد نارضایتی شهروندان را نیز در پی داشته است.
رقابت در دیوارنویسی!
جرثقیل، باسکول شبانه روزی، گچ کاری ساختمان، مدرسه فوتبال، کلاسهای کنکور، آژانس شبانه روزی، بیل مکانیکی، تخلیه چاه ،کاهگل آماده و… از جمله موارد تبلیغات تجاری هستند که این روزها می تواند بر روی دیوارهای شهر سیرجان به راحتی مشاهده کرد.
این در حالیست که جدای از این تبلیغات انواعی از اشعار و جمله هایی از نوع کوچه و خیابانی هم به شکل فارسی و لاتین روی دیوارها نقش شده از جمله شعارهای فوتبالی و کری خواندنهای طرفداران تیمهای فوتبال…
البته دیوارنویسی همیشه محدود به دیوارهای شهر نمی شود بلکه گاهی شاهد آن هستیم که روی سطل های زباله شهرداری، بلوکهای بزرگ وسط بلوارها و حتی درب منازل هم می توان انواعی از نوشته های گوناگون را دید که به نوعی موجب زشت شدن چهره شهر شده است و بدتر از همه این ها تخریب آثار باستانی با حکاکی بر روی دیوارهای این آثار ارزشمند و زشت شدن نمادهای تاریخی شهرستان است.
به هر روی دیوارنویسی و تبلیغات دیواری از نوعی که شرح آن گفته شد در جای جای شهر سیرجان به چشم می خورد و تبدیل به یکی از معضلات این شهر شده و گویا قرار نیست به این زودیها این وضعیت سامان پیدا کند.
متاسفانه با وجود این اقدام‌ها و هشدارها و تذکراتی که توسط شهرداری نیز داده شده برخی از افراد همچنان از دیوارنویسی بر روی دیوارهای عمومی و املاک شهروندان استفاده می کنند که همین امر موجب بی نظمی و تخریب سیمای شهر شده است.
با این اوصاف در قانون نیز تمهیداتی برای مقابله با پدیده دیوارنویسی اندیشیده شده به طوریکه برای این معضل به عنوان یک تخلف جرایمی نیز در نظر گرفته شده است. بر اساس ماده ۹۲ قانون شهرداری‌ها نوشتن هر نوع مطلب یا الصاق هر نوشته‌ای بر روی دیوارهای شهر ممنوع است و افراد موظفند برای الصاق اعلانات خود صرفاً از محلهای تعیین شده توسط شهرداری استفاده کنند و در غیر این صورت علاوه بر دریافت خسارت، فرد متخلف به پرداخت جرایم دیگری توسط دستگاه قضایی محکوم خواهد شد.
به هر حال به نظر می رسد استمرار پدیده دیوارنویسی با وجود مقابله قانونی با متخلفان همچنان ادامه دارد که این امر نشان دهنده این است که مقابله با این پدیده تنها با ابزارهای قانونی و برخورد قضایی ممکن نیست و کمرنگ شدن این پدیده نیازمند تقویت حس مسئولیت پذیری مردم در این رابطه و فرهنگ سازی است.
به هر روی پدیده دیوار نویسی به عنوان چالشی که سالهاست فضای شهری را درگیر کرده و به نوعی خود را در میان عناصر تبلیغات شهری قرار داده است نیازمند چاره اندیشی در ابعاد مختلف است که در این مسیر در کنار برخورد قانونی و قضایی، تقویت نگاه اقشار مختلف به ضرورت توجه به زیباسازی محیط شهری و حقوق شهروندی انکار نشدنی است.

/ گزارش: پوریا صادقی

پوریا صادقی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.